محل تبلیغات شما

آموزش الکترونیکی چیست ؟
آموزش الکترونیک یا به قول برخی آموزش مجازی در ساده ترین تعریف عبارت است از انجام فرایند آموزشی بر روی بسترارتباطات الکترونیکی. با آنکه آموزش الکترونیکی فناوری آموزشی را با استفاده از تعامل درگیرانه میان فراگیرن و مدرسان دگرگون ساخته است، هنوز گمان بر این است که آموزش الکترونیک در آغاز راه است. محوریت فرایند آموزش الکترونیکی بر خلاف آموزش
سنتی بر فراگیران است و نه محتوای آموزشی. زیرا فراگیران هستند که باید تحت نظارت مدرسان در تکامل محتوای آموزشی مشارکت کنند. آموزش الکترونیکی، علم را به جاهایی برده است که پیش از این سابقه ای از آموزش در آنجا نبوده است. آموزش الکترونیکی امکان فراگیری مستقل از زمان و مکان را برای دانش پژوهان فراهم می آورد. جایگاه کامپیوتر در آموزش های الکترونیکی بسیار حائز اهمیت است . با پیکربندی مناسب کامپیوتر ) سخت افزار، نرم افزار و شبکه ( امکان استفاده از آموزش های الکترونیکی برای علاقه مندان فراهم می گردد. عملکرد کامپیوتر در آموزش های الکترونیکی نظیر عملکرد موبایل در ارتباطات است . با استفاده و پیکربندی مناسب موبایل امکان برقراری ارتباط مستقل از زمان و مکان خاص برای افراد بوجود می آید.
آموزش الکترونیکی می تواند مبتنی بر CD-ROM ، شبکه ، اینترانت و یا اینترنت باشد. آموزش مجازی برای ارائه محتوی از عناصر اطلاعاتی با فرمت های متفاوت نظیر: متن ، ویدئو ، صدا، انیمیشن ، گرافیک و محیط های مجازی و یا شبیه سازی شده استفاده می نماید. تجارب بدست آمده از آموزش های الکترونیکی به مراتب گسترده تر از تجارب آموزشی بدست آمده در یک کلاس درس سنتی است . آهنگ فراگیری در سیستم های آموزشی الکترونیک از یک روند مشخص و سیستماتیک تبعیت کرده و مخاطبان خود را با هر نوع سلیقه و گرایش به سرعت جذب می نماید.
آموزش های الکترونیکی رمز موفقیت خود را در شیوه ارائه ، نوع محتویات و توزیع (عرضه) مناسب می دانند. در آموزش های الکترونیکی از اغلب مسائل موجود در آموزش های سنتی نظیر : سخنرانی های یک طرفه ، تعامل و ارتباط ضعیف با فراگیران ، اجتناب می گردد. با استفاده از نرم افزارهای مربوط به سیستم های آموزش الکترونیکی می توان به سرعت محیط های آموزشی موثر و کارآرا با بهره گیری از عناصر متفاوت آموزشی ایجاد کرد.

انواع آموزش الکترونیکی
.1 آموزش الکترونیکی به روش خود آموز و فردی در شرایط آفلاین در این روش فرد یادگیرنده با استفاده از منابع یادگیری مانند پایگاه داده یا یک کامپیوتردرحالی که به اینترنت متصل نیست به کمک دیسکت ، سی دی، یا دی وی دی به محتوای دروس دسترسی پیدا می کند
2. روش خود آموزدر شرایط آنلاین در این روش فرد یادگیرنده از طریق آنلاین وبا اتصال به اینترنت به منابع و محتوا دسترسی پیدا می کند .
3.
آموزش الکترونیکی به روش گروهی همزمان در این روش گروهی از یادگیرندگان همزمان با هم و در یک زمان مشخص به اینترنت متصل می شوند و از طریق کنفرانس مبتنی بر متن یا ویدئو کنفرانس یا چت صوتی یا نوشتاری و اخیرا هم از طریق شیکه های اجتماعی با هم ارتباط برقرار می کنند .
4.
آموزش الکترونیکی به روش گروهی نا همزمان
در این روش نیز افراد از طریق اینترنت اما نه دریک زمان مشخص بلکه در زمانهای مختلف از طریق ارسال ایمیل و به کمک سیستمهای مدیریتی یادگیری با یکدیگرارتباط برقرار می کنند .
اهداف در نظام آموزشی سنتی و هوشمندانه چه تفاوتی دارد؟
در نظام آموزشی سنتی افزایش اطلاعات دانشآموز و معلمین هدف بوده است یعنی نظام به دانشآموزی که وارد مدرسه میشد باید فقط اطلاعات میداد و هرگز تصور این که خود دانشآموز نیز مولد باشد وجود نداشت اما این اهداف به کلی در حال از بین رفتن است، هدف جدید در نظامهای آموزشی، آموزش برای اطلاعات نیست بلکه آموزش برای کارآفرینی است به طوری که دانشآموز درهر مقطع زمانی که مدرسه را رها نماید بتواند وارد محیط کار شود. در کشورهای معدودی که مدارس هوشمند دارند نتایج خوبی در این زمینه به دست آوردهاند. در کشور ما نیز که چندین مدرسه هوشمند در چند سال گذشته راهاندازی شده فضای فرهنگی خوبی را به وجود آورده ولی تعداد مدارس ایجاد شده در مقایسه با آنچه باید باشد بسیار اندک است.


براي ايجاد مدارس هوشمند چه مسائلی بايد در نظر گرفته شود و اصولا تاسیس اين نوع مدارس نیازمند چه زيرساختها و لوازمی است؟
برای ایجاد این نوع مدارس ابتدا باید یک برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسهای که امروز به نام هوشمند ایجاد میشود ممکن است حتی بیشتر از 11 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زیرساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمین، تغییر روشهای آموزشی و فرهنگسازی والدین است کامل کند. شکل این نوع مدارس هم از نظر فیزیکی یعنی چیدمان صندلیها و کلاسها و هم از نظر معماری و شکل ساختمان متفاوت است و باید فضا به گونهای ایجاد شود که دانش آموز به راحتی بتواند آزمایشگاهی را نیز در کنار میز درسی خود داشته باشد. از سوی دیگر معمولا در این کلاسها معلم نقش راهنما را داشته و بیشترکار از طریق درگیر کردن دانشآموز با مطالب انجام میشود.این نحوه آمزوش باعث میشود که هر دانشآموز مطالب مورد نظر را هم
از نظر تئوری و هم عملی درک نماید و بداند که اگر در آینده به مشکلی برخورد کرد از چه جایی دسترسی به اطلاعات برای رفع مشکل خواهد داشت.


فوايد يادگیري الکترونیکی

آموزش الکترونیکی، روش آموزشی است که به یادگیرندگان اجازه می دهد که بر اساس زمان خودشان کار کنند، در مکان انتخابی مطالعه کنند و بدون تماس رو در رو با مربی ارتباط برقرار کنند )بیت، 2112 (. سالوادورخاطر نشان می سازد که یادگیری آنلاین عرضه کننده آزادی، راحتی و توانایی ارتباط با دیگر یادگیرندگان را در سراسر کشور فراهم می کند. فواید فردی شامل کاهش زمان و هزینه مسافرت، یادگیری بر اساس گام های خود که یادگیرندگان می توانند بر اساس برنامه خود پیش روند و امکان مطالعه در هر زمان و مکان برای آنها فراهم می باشد (پیسکوریچ، 2114)
پنج فرضیه که ممکن است بر یادگیری افراد در محیط الکترونیکی تاثیر گذارد را مورد بحث قرار می دهیم. این پنج فرضیه عبارتند از:
-1
یادگیری الکترونیکی در مقایسه با روشهای آموزشی سنتی به وقت کمتری نیاز دارد.
-2
فعالیت الکترونیکی به دلیل انعطاف زمانی و برنامه ای آن نیاز به برنامه ریزی پیشرفته کمتری دارد.
-3
یادگیرندگان از خصوصیات و انگیزش شخصی برای فعالیت مستقلانه برخوردارند.
-4
یادگیرندگان از دانش و مهارتهای پیش نیاز ضروری برخوردارند.
-2
تمام برنامه های الکترونیکی قانونی و سودمند هستند.

در مزایای یادگیری الکترونیکی به مواردی از قبیل: 1- فراگیر محور بودن و قابل دسترسی برای سایر مردم 2- یادگیری بهتر به جهت همراه بودن صدا و تصویر 3- یادگیری بهتر به جهت ارائه مدلها و شبیه سازی اجسام و 4- تکرار پذیر بودن برنامه های آموزشی اشاره کرد.
امتیازات یادگیری الکترونیکی را به شرح زیر بیان می شود:
-1
روش غیر همزمان دوره های الکترونیکی باعث تسهیل ارتباط و تعامل بین یادگیرندگان و آموزشیاران می شوند.
-2
دوره های الکترونیکی به دانشجویان کمک می کند تا با آموزشیاران و دیگر دانشجویان تعامل داشته باشند و به همان خوبی روشهای متنوعی از شرکت کردن در بحث را یاد بگیرند.
-3
آسان بودن به روز کردن محتوا: سیستم مدیریت دوره باعث راحتی به روز کردن محتوا می شود.
-4
مدیریت کلاسی دارای انعطاف زیادی است. به طور مثال، تعداد دانشجویان می تواند افزایش یابد و مدیریت شود.
علاوه بر موارد بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-1
هم به روش همزمان و هم به روش غیر همزمان اتفاق می افتد.
-2
اجازه یادگیری خود آموز را می دهد.
-3
به محتوای پیام تمرکز دارد.
-4
باعث تسهیل کار مشارکتی می شود.
-2
به راحتی می تواند مکالمات متنی الکترونیکی را ذخیره کند.
-6
انواع گوناگون تعامل را امکانپذیر می سازد.
-7
امکان به کارگیری رویکرد ساختن گرایی در یادگیری را می دهد.
-8
عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس

-9 عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص
-10 کیفیت بالاتر ارائه دروس
-11 پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجو در یک درس
بهرحال، علیرغم امتیازات دوره های الکترونیکی، دارای چالش هایی می باشد. چالش هایی شامل:
-1
آهستگی: عناصر چند رسانه ای دوره می تواند دسترسی به مواد دوره را آهسته یا مشکل سازد.
-2
هزینه بالا: هزینه آغاز و ادامه دوره ممکن است بالا باشد.
-3
عدم شهود: دوره های الکترونیکی نیازمند مهارتهای تعاملی و فنی است.
-4
غیر نظامند بودن: کمبود ساختار می تواند باعث اغتشاش و ناراحتی شود.

نقاط ضعف دوره های الکترونیکی:
-1
کمبود سرنخ های شنیداری یا تصویری
-2 اعتماد بیش از حد به ارتباط مبتنی بر متن
-3 نیاز به زیر ساختار که ممکن است گران باشد.
-4
نیاز به یادگیرندگان با انگیزش بالا دارد.
-2
پاسخ های زیاد می تواند به هرج و مرجی از تبادلات پیامی تبدیل شود.
-6
نیازمند زمان، منبع و مهارت زیادی است.
-7
کمبود مشارکت اجتماعی

 

 

منبع

برگرفته از مقاله آموزش الکترونیک
تالیف محمد شاه محمدی

 

روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی

آموزش الکترونیکی

اهمیت استفاده از رسانه های آموزشی در فرآیند تدریس

الکترونیکی ,آموزش ,های ,آموزشی ,یادگیری ,روش ,های الکترونیکی ,آموزش الکترونیکی ,آموزش های ,الکترونیکی به ,می تواند

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها